Skip to content

Pienyrityksen kotisivut

Millaiset kotisivut ovat tarpeen pienyritykselle? Pienyrittäjän ei tietenkään tarvitse eikä pidä tyytyä jollain tavalla vähempään kuin muut, vain siksi että yritys on pieni kooltaan. Kotisivujen ominaisuudet ja toimivuus sekä ilme voidaan ajatella toisaalta budjettikysymykseksi: Mitä enemmän olet valmis maksamaan, sitä enemmän saat.
Tämä ei ole kuitenkaan ihan täysin yksi ja ainoa totuus, vaikka niin varmasti moni väittää. Riippuu toki siitä, keneltä kysytään!

Pienyrityksen kotisivujen ominaisuudet

Niin pienen kuin suurenkin yrityksen kotisivujen perusominaisuuksiin kuuluu looginen ja helppokäyttöinen rakenne. Hyvä kotisivujen rakenne tarkoittaa lyhyesti sitä, että sivuilla on helppo navigoida edes takaisin eri sivuston osien välillä, ja että kaikki sivuston sisältämä tieto löytyy muutaman klikkauksen päästä. Lisäksi hyvät kotisivut ovat tietysti kivan näköiset, ja toimivat moitteettomasti eri laitteilla, kuten puhelimella ja tabletilla tietokoneen lisäksi.

Maailman upeimmillakaan kotisivuilla ei tietenkään tee kukaan yhtään mitään, jos sivut eivät löydy mistään. Erityisesti pienyritys hyötyy siitä, että kotisivut löytyvät helposti oleellisimmilla avainsanoilla Googlesta. Hakukonelöydettävyys ei ole oletus-ominaisuus: Sen eteen pitää tehdä töitä niin kotisivujen tekijän kuin sisällöntuottajan. Jos hakukoneoptimointi ei ole itsellesi tuttu juttu, pyydä kotisivuja tilatessasi apua myös sisällöntuotantoon verkkosivuille. Oikeilla tekstirakenteilla, kuvien optimoinnilla ja sanamuodoilla on mahdollista saada kotisivut löytymään tehokkaasti hakukoneista ilman maksettua hakukonemainontaa.

Viritä pienyrityksen kotisivut tuottaviksi

Kun kotisivujen ilme on hyvä, ollaan jo melkein puolimatkassa siitä, että kotisivut todella toimivat ja tuottavat jotain tulosta. Pienyritykselle on todellakin hyötyä siitä, että kotisivut löytyvät hakukoneista helposti oleellisilla avainsanoilla sekä sijainnilla. Kotisivujen hyvä hakukoneoptimointi edellyttää useita erilaisia toimia nettisivuille; ei pelkästään riitä, että teksti on hyvää. Hakukoneiden algoritmit tulkitsevat kotisivujen tekstisisältöä, kuvia ja rakennetta, kuin myös sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä sekä teknistä toteutusta.

Kun ja jos kotisivujen ilme, tekstit, kuvat ja rakenne on jo viritetty kuntoon näyttäväksi ja hakukoneystävällisiksi, on vielä yksi asia mitä voi ja kannattaa tehdä, jotta sivut pysyvät hakukoneiden kilpailussa mukana: uuden sisällön tuottaminen säännöllisesti. Kuten sosiaalisessa mediassa, niin myös Googlessa on paljon helpompaa pysyä pinnalla ja hakutulosten kärkipäässä, kun sivuilta löytyy säännöllisesti jotakin uutta sisältöä.

Kiinnostuitko? Toivoisitko päivitystä kotisivujesi ilmeeseen, tekstisisältöön tai johonkin muuhun? Ota yhteyttä!

Kirjoituksessa on mukailtu IdeaXi-kotisivuilta blogia Hyvät yrityksen kotisivut.

.