Skip to content

Mitä pienyrittäjä voi julkaista somessa?

Pohditko, mitä ihmettä jakaa sosiaalisessa mediassa? Törmään tähän tuskailuun hyvin monesti yrittäjien kertoessa, kuinka he eivät tiedä mitä pitäisi julkaista somessa. “Kun ei haluaisi vain tyrkyttää ja myydä ja ajaa asiakkaita yhä kauemmas. Ja mitähän ne tututkin miettii, kun yritän siellä somessa päteä. Kasvojani en ainakaan laita minnekään!”

Monet pienyrittäjät aloittavat sosiaalisen median käytön markkinoinnin kanavana keskittyen heti suoraan tuotteidensa ja palveluidensa mainostamiseen. Mutta mikä olisi tehokkaampi tapa rakentaa suhde asiakkaisiin ja erottua kilpailijoista? Vastaus löytyy usein oman persoonan esiin tuomisesta, ja kyllä – omien kasvojen näyttämisestä.

Kumpaan sisältöön sinä sitoutuisit helpommin?

1. Puhtaasti tuotetta tai palvelua esittelevään sekä ylistävään tekstiin ja kuvaan, vai
2. Yrittäjästä itsestään kertovaan postaukseen, jossa hän jakaa omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan oman kuvansa kera?

Anna seuraajille ja potentiaalisille asiakkaille ensin mahdollisuus tutustua sinuun

Kun arkielämässä luot tuttavuutta uuteen asiakkaaseen, todennäköisesti kerrot jotain ensin itsestäsi. Tee se sama somessa ja jatka säännöllisesti!

Nostamalla esiin oman persoonasi, omat ajatukset ja inhimillisen itsesi, voit luoda seuraajille kokemuksen, että he tuntevat sinut. Muutut heille pikku hiljaa tutuksi ja luottamus osaamistasi kohtaan kasvaa. Lopulta kun aika on kypsä ja tarve palveluillesi on ajankohtainen, sinuun on helppo ottaa yhteyttä koska tulet todennäköisesti ensimmäisenä mieleen kaikista vaihtoehdoista sillä olethan jo “entuudesta tuttu”.

Ennen kuin siis “tyrkytämme” tuotteitamme ja palveluitamme, meidän tulisi antaa asiakkaille mahdollisuus tutustua meihin henkilökohtaisella tasolla. Tietysti joukkoon mahtuu perinteistä suorempaa myyntiäkin.

Sisältöideoita pienyrittäjän someen

  1. Tarina: Kerro tarina siitä, miten yrityksesi sai alkunsa. Mikä oli inspiraationasi? Mitkä olivat suurimmat haasteet matkan varrella? Ihmiset rakastavat kuulla tarinoita, ja oma tarinasi voi tehdä yrityksestäsi entistä kiinnostavamman ja helpommin lähestyttävän.
  2. Taustaa itsestäsi: Esittele itsesi ja kerro, miksi olet intohimoinen juuri oman alasi suhteen. Voit jakaa myös arkielämän kiinnostuksen kohteitasi (joihin seuraajat voivat samaistua).
  3. Päivän kuva: Jaa kuvia työpäivästäsi tai työympäristöstäsi. Näin annat asiakkaille kuvan siitä, millaista on työskennellä kanssasi ja millainen on yrityksesi tunnelma.
  4. Kiitollisuus ja vuorovaikutus: Kiitä asiakkaitasi ja seuraajiasi heidän tuestaan ja osallistu keskusteluihin heidän kanssaan. Luo vuorovaikutteinen suhde ja osoita, että välität heistä.
  5. Vinkkejä ja inspiraatiota: Jaa hyödyllisiä vinkkejä ja inspiraatiota liittyen omaan alaasi. Näin osoitat asiantuntemustasi ja autat samalla seuraajiasi.

Säilytä tasapaino persoonallisen ja myynnillisen sisällön välillä

Jatka vuorovaikutusta seuraajiesi kanssa ja jaa henkilökohtaisia tarinoita myös jatkossa, alkuun päästyäsi. Muista olla aina aito oma itsesi, sillä se on paras tapa saavuttaa asiakkaiden luottamus ja kiinnostus. Vaihtele myyntiin keskittyvien ja muun tyyppisten julkaisujen välillä tasaisesti, jotta kummankaan tyyppinen sisältö ei muutu hallitsevaksi.

Tutustu pienyrittäjän somepalveluihin ja kysy lisää.

.